ertoe doen!

De Cirkel van Betekenisvol Leven begint bij het 'weten', diep van binnen, het besef dat het leven waardevol genoeg is om voluit er alles uit te halen. Door het weten ook te 'Erkennen', wordt het een eigen waarheid en krijgt het zichtbaarheid. Met jouw 'Kunde' kan het de vorm krijgen die jezelf verkiest om je weg te vinden om het uiteindelijk vanuit 'Compassie' te leven. Betekenis geven, impactvol maken, daar gaat de Cirkel over die nooit stopt.

 

In dit boek neem ik je mee op je eigen reis en hoop ik dat je geïnspireerd zal worden. Zodat je wereld er na het lezen anders zal uitzien.

Je zult in dit boek ‘Ertoe doen!’ struikelen over de vele verhalen. Ja, ik hou van verhalen want in verhalen kun je zoveel waarheden lezen over jezelf. Toen ik dit boek begon te schrijven stond voor mij vast dat ik die verhalen en anekdotes die ik mijn leven lang verzameld heb wilde gebruiken om het andere verhaal - dat van betekenis - duidelijk te maken. 

 

De Cirkel van Betekenisvol Leven, met al die verhalen, inzichten, anekdotes, zal jou als lezer door alle fasen heen die ik beschrijf ook steeds meer zicht geven op een eigen verhaal. Een eigen verleden, heden én toekomst.


alle verhalen die we lezen, alle verhalen die we horen, alle verhalen die we vertellen gaan over onszelf. En alle verhalen vragen, zoeken, vinden de betekenis die we willen zijn.



'Het boek pakt en raakt me en geeft veel stof tot nadenken.' (lees verder) Marianne de Koning

 

'Voor mij was het een herkenning, een fijne pageturner en ik ben blij dat je het geschreven hebt. Het is een waardevol boek en ik denk dat het zeker veel mensen kan inspireren en aanzetten tot een volgende stap.' Maarten Nijman

 

'De cirkel van betekenisvol leven vind ik geweldig!! Met name het onderdeel erkennen raakte mij enorm. Ik zag het licht en snap ineens dat ik zelf in die fase ben.' Petra Iuliano  

 

Ik vind het een prachtig boek waarin heel veel moois samenkomt en je prachtige gedichten hebt geschreven. De manier waarop je alle verhalen met elkaar verbonden hebt en gebruikt om van betekenis (zijn) uit te leggen, zijn als een cadeautje voor de geest! Het vraagt om kleine ‘hapjes’ en tijd om het te laten doordringen. Ik ben zeer geïnspireerd! Chantal Walg

'Ik denk dat veel mensen nieuwe inzichten krijgen door het lezen van dit boek. Het leest vlot weg. Je hebt een prettige stijl van schrijven, aansprekend.' 

Patricia Cuelenaere 

 

'Wat ik heb gelezen vind ik erg mooi. De verhalen / mythes die erin worden beschreven zijn helder verwoord en zetten me aan het denken.' Marieke Grondstra

 

'Het is smullen. En wat een gave verwijzingen naar andere mooie mensen en bronnen.' Inge vd Vorst

'Met interesse, nee met fascinatie lees ik dit boek. Een aaneenschakeling van verhalen. Ron als meesterlijke verhalen verteller. Het ene verhaal raakt vandaag en het andere raakt je morgen. Een boek om dus in je buurt te laten liggen en af en toe te herlezen.' (lees verder) Patrick Groenewegen

 

Je boek is een waar 'bombardement' van verhalen, citaten, anekdotes en mooi dat je die allemaal samenpakt aan het eind van elk hoofdstuk, prachtig! Ralf Embrechts

 

Dit boek is daarmee naast een spirituele reisgids ook een retrospectief op zijn eigen leven en een borging van zijn bevindingen. Alles lijkt op zijn plek te vallen, heeft zin gehad, was nodig om te komen waar hij graag wezen wilde. (lees verder) Bert Rorije



‘Als we onszelf toestaan om naar binnen te trekken en ons licht doelgericht in die richting laten schijnen, gebeurt er iets opmerkelijks. Ons verleden vloeit dan samen met het heden, wat ons de gelegenheid geeft om ons verborgen terrein te herwinnen en te re-creëren.’ - Richard Stone

 

Ik schrijf in 'Ertoe doen!' niet alleen over het verleden en het heden, maar ook de toekomst. Onze toekomst als mens die met en vanuit betekenis wil leven en handelen. Actief, praktisch en zinvol. De tijd is daarbij een organisch, kneedbaar en niet-vaststaand iets.

 

 



SMO - uitgever

'Ertoe doen!' wordt uitgegeven door SMO. Dat staat voor Stichting Maatschappij en Onderneming - 'Als onafhankelijke partij signaleert SMO complexe vraagstukken en identificeert gedeelde maatschappelijke ambities.'

 

Op dit moment richt SMO zich vooral op het idee van de betekeniseconomie en creëert daarbij hele praktische projecten zoals Impact Delta en Purpose Minds (een videoserie over jonge wetenschappers). SMO zal zich ook steeds meer als uitgever op de markt begeven. Met o.a. 'Tijd voor betekeniseconomie' van Kaj Morel en 'Mission Possible' het nieuwe boek van Ron van Es en Ralph Zebregs over betekenisvolle organisaties.

 

SMO bestaat trouwens in 2018 50 jaar en dat wordt ook gevierd samen met Purpose Day in Rotterdam op 16 november.

sheltersuit

Het honorarium voor dit boek schenk ik en jij aan Sheltersuit van Bas Timmer. Sheltersuit maakt waterafstotende en winddichte jassen die ook kunnen dienen als  slaapzakken. Deze jassen annex slaapzakken worden gratis weggeven aan daklozen. Niet alleen vind ik het werk van Bas Timmer en zijn stichting bewonderenswaardig, maar ik herinner me nog heel goed de periode dat ik wist dat ik zomaar aan de andere kant van een grens kon komen. Op de rand van alles kwijt raken. En doe je er dan nog toe?

 

Ertoe doen, dakloos, vluchteling, jij, ik. Dank dat je door het kopen van dit boek ook meehelpt om Sheltersuit te ondersteunen.

youbedo

Als je 'Ertoe doen!' online gaat kopen dan wil ik je vragen dit via YouBeDo te doen. Waarom? Omdat YouBeDo van Michael van Loenen jou in staat stelt een deel van het aankoopbedrag - overigens exact hetzelfde bedrag dat je kwijt bent ergens anders - in te doneren aan een goed doel. Intussen hebben ze zo bij YouBeDo al ruim 3 ton opgehaald! Zelf heb ik Michael een keer geïnterviewd in een korte film.

 

Overigens willen we bij YouBeDo een eigen 'Ertoe doen!' leeslijst samenstellen van al die schrijvers en boeken die ik in het boek bespreek. Lekker makkelijk mocht je die ook willen bestellen.

 






Ik ken nogal wat mensen die  iets wilden veranderen. Waarom? Omdat het zo niet langer kon. Gewoon omdat het moest. Misschien is het vragen naar ‘waarom?’ dan ook niet zo interessant. Het is toegeven aan je intuïtie. Het erkennen van dat diepe weten is al genoeg.  De eigen overtuiging,  de stap naar voren uit de rij maakt je  zichtbaar. Hier ben ik.