Han is zo iemand die tussen start-ups en social enterprises én de grootbedrijven van het MKB en corporates in staat. Je zou hem dus vooral een verbinder kunnen noemen. We komen te spreken over purpose of de bedoeling van een bedrijf.   

 

‘Ik was laatst bij een telecombedrijf waar ik sprak voor 250 financials en vroeg hen: “Wie kan mij vertellen waarom dit bedrijf bestaat?” Niets. Wonderlijk toch? Er is dan wel een stichting die prachtig werk doet om zieke kinderen te verbinden met hun schoolklas, en iedereen heeft daar ook – terecht – tranen van in hun ogen, maar als ik dan vraag of díe purpose dan ook vertaald kan worden naar de organisatie wordt het lastig. Terwijl het toch niet moeilijk is. Een telecombedrijf houdt zich bezig met verbinding maken, waar en hoe dan ook. Dat moet toch de eerste prioriteit zijn en niet de omzet of de targets?’ 

 

Hoe komt het toch’, vraag ik aan Han, ‘dat de bedoeling van een bedrijf zo uit zicht raakt en overvleugeld wordt door andere zaken?’ ‘O, maar het is helemaal niet moeilijk om die bedoeling weer terug te vinden, hoor. Alle bedrijven zijn ten slotte ooit opgericht met een helder doel. Het is de essentie van elk bedrijf, en soms is het een lange weg terug om die bedoeling weer te vinden, maar vandaag de dag is dat wel belangrijk, wil je als bedrijf overleven. Ik geloof dat geen enkel bedrijf meer wegkomt met een marketingsaus waar gesproken wordt over de urgentie van een product of dienst zonder de echte kern te raken. Consumenten trappen daar niet meer in.’   ‘Je ziet ook dat wanneer een bedrijf weer vanuit een betekenisvolle kern gaat werken er meer arbeidsvreugde is en minder verzuim. Dat geeft toch te denken, lijkt me. Om weer bij zo’n kern te komen, is het goed om die met een klein groepje mensen te gaan zoeken. Mensen die erin geloven. We noemen die mensen hier ‘change agents’. Maar het is soms wel een weg waar je een lange adem voor nodig hebt. Niet ieder bedrijf kan de weg naar hun betekenis met hele grote stappen vinden. Nou, dan doen we het maar wat langzamer.’   

 

‘Kijk, het is ook de kunst om niemand te beoordelen of te veroordelen. Dat zie ik te vaak bij social enterprises, die roepen dan dat dit of dat bedrijf er helemaal niks van bakt. Of dat men daar aan ‘purposewashing’ doet. Natuurlijk, niet alle pogingen zijn gelijk raak. En niet elk bedrijf heeft gelijk door waar het precies om gaat. Maar geef ze de ruimte. Om met een parafrase van Johan Cruijff te spreken: “Als je het niet ziet, heb je het nog niet door”. Maar dat kan best wel komen. Tenzij men hardnekkig in een verkeerd verhaal blijft hangen.’   ‘Ik ben graag de verbinder tussen die social enterprise en die corporate, want van beiden kunnen we leren. Een social enterprise kan goede bedoelingen hebben, maar ik zie er nogal wat stranden omdat ze geen goed financieel onderbouwd verhaal hebben. Daar kan die social enterprise iets leren van een corporate. Een corporate moet met die tanker die ze soms zijn kunnen wenden en heeft daar dan weer het inzicht en enthousiasme van de social enterprise voor nodig.’   ‘Niet voor niets organiseren we graag onze Social Enterprise Day, waar we iedereen uitnodigen om elkaar te ontmoeten en in gesprek te gaan. Samen komen we namelijk veel verder.’ 

 

‘Staan we aan het begin van een echte kanteling in de wereld’, vraag ik Han, ‘waar bedrijven nu echt vanuit hun bedoeling gaan werken?’ Ik vraag dat ook aan hem omdat ik – maar misschien zit ik te dicht op het onderwerp – om mij heen zie dat steeds meer bedrijven en organisaties merken dat ondernemen op de oude manier niet meer werkt. Nog meer omzet, nog meer output, maar nog meer verzuim, nog meer schade aan de planeet. We zijn aan het einde van die ruw-kapitalistische en sterk eenzijdige manier van zakendoen gekomen. De wereld is transparanter geworden en we zien de gevolgen overal om ons heen.   

 

 

‘Of het een echte kanteling wordt, weet ik niet’, zegt Han, ‘wel dat als je niet vanuit een echte intentie werkt, je dat regelrecht in je gezicht terugkrijgt. Bij Kirkman Company hebben we al in 2009 het roer omgegooid en tegen elkaar gezegd dat we alleen nog maar met echte impact willen werken, dat wil zeggen vanuit onze purpose om bij te dragen aan de wereld. Dat was in het begin echt pionieren. Ik ben bijvoorbeeld al 10 jaar bezig met een investmentbank om hen te verleiden hun klanten te laten beleggen in impactinvestment. In het begin wilden ze daar helemaal niet aan – onverkoopbaar vonden ze dat. Nu gaan we hen helpen om dat in hun strategie te incorporeren.’   ‘Meer dan 10 jaar, zeg ik, ‘dan ben je een geduldig mens?’ ‘Nou, dat valt wel mee’, lacht Han, ‘ik vind mijzelf eerder ongeduldig, en als ik met mensen moet werken die niet willen, dan laat ik dat snel weer los. Ik word chagrijnig als het niet lukt en als ik moet gaan trekken. Ik overtuig niemand, maar inspireer wel. En al is de weg lang, en moeten we over veel valkuilen heen stappen, als je met de juiste wil samen doorgaat, kom je er altijd wel uit.’   

 

‘Waar haal jij je diepere drijfveer vandaan?’ vraag ik hem. ‘Als je het dieper afpelt, komt dat door mijn opvoeding. Ik ben een product van twee oude hippies en via hen heb ik altijd wel dat stemmetje in mijn hoofd gehad dat je goed voor deze wereld moet zorgen. Hem beter achterlaten. En toen ik kinderen kreeg, werd dat stemmetje alleen maar sterker. Je hebt toch ook voor hen een verantwoordelijkheid. En blijkbaar kan ik dit werk goed. Of heb ik het zo weten te organiseren dat ik hier de ruimte voor krijg.’   

 

‘En waar ga jij dan uitkomen, of wat ga je nog anders organiseren?’ ‘Natuurlijk wil ik verder groeien als mens, en wil ik graag als groep nog meer impact hebben op ons werk. Ten slotte zijn we niet alleen adviseurs, we organiseren ook partijen om een bepaald probleem heen om dat probleem op te lossen. Of we stappen als ondernemers in nieuwe initiatieven. Het leukst lijkt het me om in de toekomst nog eens als aandeelhouder in te stappen bij een groot bedrijf – bijvoorbeeld in de maakindustrie – en te laten zien dat je het helemaal circulair kan regelen. Dat er een sterke purpose is die in alle haarvaten van het proces gaat zitten. Dat we samen zo laten zien dat het echt anders en beter kan.’   ‘Maar eerst gaan we met Kirkman Company bedrijven nog beter helpen met het bepalen en meten van de impact die ze nu maken en die ze willen gaan maken. Dat gaan we doen met goede technologie. Daar is niet alleen behoefte aan, maar we zien ook dat het zal helpen om stevige stappen te maken voor bedrijven. Om te weten waar je dan die verandering wil gaan maken.’   

 

Ron van Es